mandag den 20. april 2009

Tidlige tanker

På vej gennem morgenens net-avislæsning, falder opmærksomheden på en artikel fra POLITIKEN: Færre uddannede lærere i folkeskolen.
Normalt skøjter jeg let og elegant hen over artikler, som denne. Jeg er for gammel i gårde til, gang på gang, hidse mig op over, Gud og hver mands bud på problemer og løsninger m.h.t. folkeskolen.
Men denne gang...læste jeg.
2.578 lærerstillinger varetages i øjeblikket af ikke-læreruddannede.

Lærernes formand mener tallet i løbet af få, vil stige til 9000.

»Der er ingen tvivl om, at ikke-uddannede lærere sænker kvaliteten af undervisningen og elevernes læring. Det er noget bras«, siger Niels Egelund, leder af Center for grundskoleforskning.

Ministeren vil ikke kalde problemet alvorligt.....endnu.

Hmmm.... dette er sørme alvorligt.
Hvis vi vil have kloge, veluddannede, stærke og modige borgere, der vil være i stand til at videreføre og udvikle vores samfund i forening med resten af denne klode,- er vi nødt til at søge for, de får en god grunduddannelse.

Med fare for at lyde klynkende, må jeg sige, vi lader børn, der har hjælp behov, i stikken.
Vi, lærere, er faktisk målretttet uddannet til at varetage god undervisning og sammen med forældrene sørge for udvikling og udfordring.

Det er ikke ligegyldigt om man ved noget om børns udvikling og pædagogisk praksis.

Spørgsmålet er så, hvordan man får vore unge mennesker til at vælge læreruddannelsen?
Tja,- hvis lærerne generelt nød større respekt.... ofte siger folk til mig: Godt, det ikke er mig!
De skulle bare lige opleve, skulle de!! At arbejdet bærer frugt, at det faktisk er utroligt spændende og givende.

Men bottom line...jeg tror, mange måler deres værd som arbejdskraft i lønningsposen. Og den kan lærerne ikke prale af.

3 kommentarer:

Jan sagde ...

måske skulle man forsøge sig som lærer :-)

Maret sagde ...

Godt at lærerene tar det alvorligt, selv om ikke alltid myndighetene gjør det samme.
vi har stort sett samme problem i Norge.

Flott veske...

Olines sagde ...

Jeg hørte det godt i radioavisen og syntes også det er skræmmende tal.
Men jeg tror det er en naturlig følge efter et par år hvor medierne har haft fokus på hvor hårdt det er, at være lærer og hvordan veluddannede flygter fra lærergerningen. Desværre har sådanne historier stor indflydelse når unge står og skal vælge uddannelse. Så dygtige lærer som dig må frem og fortælle den gode historie, så vi kan få vendt det negative syn på faget. For jeg er helt enig med dig. Vores børn og unge skal undervises af dygtige kompetente faguddannede lærer.